De Yogaboom

Integrale Yoga Volwassenen


Bij "De YogaBoom" geven we Integrale Yoga, een rustige vorm van yoga. De yoga vorm bij uitstek om beheersing te krijgen over de geest en het lichaam. Wij nemen je mee op een lange en mooie reis met onszelf en in onszelf. Onderweg zijn en toch in verbinding blijvend met jou eigen unieke bron van zijn….zijn in het nu.

De lessen kunnen o.a. bestaan uit:
Osho active meditaties,
Sjamanistische rituelen,
Yoga & Dans,
Yoga & Mantra’s
Yoga & Meditatie
Yoga & Ayurveda
Ademhalingsoefeningen
Chakra Yoga,
Integrale Yoga,
Dru Yoga,
Kundalini Yoga,
Yin Yoga,
Do-In Yoga,
Thai Chi,
Qigong,
Meridiaanstrekkingen / Makka Ho oefeningen en acupunctuurpunten massage
Thaise Yogamassage
Body Drum Release

En natuurlijk af en toe de klankschalen en mooie bijpassende muziek in de lessen.

Ook werken we graag in thema's zoals:
Hoe kan ik hoofdpijn tegen gaan
Yoga voor een betere nachtrust
Yoga sprecifiek voor de rug en evenwicht
De seizoenen Lente, Zomer, Herfst en Winter
De Boom die groeit (kracht&Energie)
Wintersportles
De Bloembol (uit je schulp komen)
Deugden zoals concentratie, liefde, onthechting, moed, begrip enz.
Zonnegroet, Aardegroet, Maangroet enz..
Chakra's
Noord Amerika / Indianen / Sjamanisme
Makka Ho
enz..

Zie het als een brug tussen de wereld van binnen en van buiten, tussen lichaam en geest, tussen denken en voelen, tussen inspanning en ontspanning, tussen lenigheid en kracht en tussen het materiële en het spirituele. Het uiteindelijke doel van deze vorm van yoga is om rust, eenheid, balans en harmonie te vinden.

Yoga voor iedereen
Yoga is niet prestatiegericht. Tijdens de yogales houd je rekening met je eigen fysieke grenzen en je beweegt binnen je eigen mogelijkheden. Daarom kan iedereen deze yoga beoefenen, ongeacht leeftijd of lenigheid. Door yoga zul je je meer bewust worden van je lichaam en leer je te luisteren naar de signalen die het lichaam aan je geeft.
Wanneer je zwanger bent of specifieke lichamelijke klachten hebt, is het wel belangrijk om dit voor aanvang te melden, zodat daar rekening mee kan worden gehouden.

Opbouw yogales
De yogales begint altijd met een moment van stilte. Hoe voelt je lichaam? Zijn er misschien plaatsen in je lichaam die om extra aandacht vragen (pijnlijke plekken) en houd je mogelijk onnodig bepaalde spieren aangespannen (bijvoorbeeld nek of schouders).
Hoe is het met je ademhaling (adem je diep of juist oppervlakkig, snel of rustig)? Vervolgens doen we losmaakoefeningen. Met deze oefeningen maken we het lichaam los en warm en bereiden we het lichaam voor op de verschillende yogahoudingen (asana's), die we staand, zittend en liggend zullen uitvoeren. Tijdens iedere les wordt er een meditatie-, concentratieoefening en/ of een ademhalingsoefening (pranayama) gedaan. De les wordt altijd afgesloten met een lange ontspanning. Aansluitend drinken we gezamenlijk gezellig een kopje kruidenthee en eten we een stukje vers fruit. Dit helpt om afvalstoffen, die tijdens de yogales zijn vrijgekomen, het lichaam beter kunnen verlaten.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Doel van Yoga

Yoga zorgt voor innerlijke rust en harmonie
Zoals een boom water, lucht en licht nodig heeft als basisvoorwaarden voor een goede ontwikkeling, zo komt het ons evenwicht ten goede als we een gezonde verdeling weten te maken tussen denken, voelen en handelen. Yoga kan je daarbij helpen.

Letterlijk betekent yoga 'samenbrengen'. Door yoga word je je meer bewust van de wijze waarop lichaam en geest op elkaar reageren. Je leert te luisteren naar de signalen die je lichaam aan je geeft. Met behulp van de lichaamshoudingen bij yoga (asana's), ademhalingsoefeningen (pranayama) en meditatie herstel je de balans tussen je lichaam en geest. Hierdoor creëer je met yoga  innerlijke rust, ontspanning en harmonie.

Leer jezelf beter kennen met Yoga
Doordat de lichaamshoudingen tijdens de yogales met aandacht worden uitgevoerd, ontdek je waar spanningen zitten en leer je hoe je deze spanningen weer los kunt laten. Je ademhaling is hierbij van groot belang. Die staat in direct verband met je emotionele gevoelens en je geestelijke gesteldheid. Door yoga leer je je lichaam, je denken en je gevoel beter kennen.

Een goede gezondheid wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals door een sterk en soepel lichaam, volledige en onbelemmerde ademhaling en een rustige geest. Veel mensen beoefenen yoga om gezondheidsredenen, bijvoorbeeld om (rug)pijn te verlichten, stress weg te nemen.
Maar ook om slaap- of ademhalingsproblemen op te lossen, zich fitter te voelen, meer energie te hebben en om meer in balans te komen. Yoga werkt op vele vlakken.

De yogahoudingen (asana's), ademhalingstechnieken (pranayama) en meditatieoefeningen dragen bij aan de gezondheid en het herstellen van de balans tussen lichaam en geest. De yogahoudingen richten zich op het hele lichaam, alle zintuigen, alle organen, het hormonale systeem, het centrale zenuwstelsel, de bloedsomloop, de spieren en de botten. De rust en observatiemomenten tussen de yoga oefeningen zorgen voor meer lichaamsbewustwording.

Gezondheid en yoga zijn twee woorden die hand in hand gaan. Er is veel onderzoek gedaan naar welke effecten het regelmatig beoefenen van yoga heeft.

Hieronder volgt een opsomming van de voordelen van yoga op de lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Yogahoudingen (asana's):

  • Flexibiliteit van het lichaam en de spieren nemen met yoga toe.
  • De rekkende en samentrekkende spieren stimuleren en verbeteren de doorbloeding.
  • Hartslag wordt rustiger, bloeddruk wordt lager.
  • Je houding verbetert, dit kan een ongelijkmatige belasting van botten en gewrichten verhelpen.
  • Lichamelijk bewustzijn neemt toe, yoga verbetert de balans.
  • Je spijsvertering verbetert als gevolg van massage van de buikorganen.
  • Yoga verbetert de nachtrust.
  • Ademhaling (pranayama)
  • Je longinhoud neemt door yoga toe; lichaam wordt rijkelijk voorzien van zuurstof.
  • Veel afvalstoffen komen vrij tijdens de yogalessen.
  • Spanningen (diepzittende) met bijbehorende gevoelens en emoties lossen op.
  • Energie (prana) komt vrij en zorgt voor lichamelijke en geestelijke verjonging.

Meditatie
  • Yoga verbetert je concentratie , je waarneming verheldert en het geheugen verbetert.
  • Je (zelf)vertrouwen neemt toe, yoga verbetert je zelfacceptatie.
  • Het denken wordt positiever, humeur verbetert
  • Angsten en depressies nemen met yoga af. 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rug- en nekklachten, hoofdpijn en stress
Wat kan Yoga voor u betekenen?
De wervelkolom is één van de meest vitale delen van ons lichaam. Het ondersteunt onze romp, beschermt het ruggenmerg en de zenuwen en is verantwoordelijk voor al onze bewegingen en houdingen. Volgens onderzoeken krijgt meer dan 80% van de mensen op een bepaald moment in zijn/haar leven last van pijn in de (onder)rug of nek. Veel mensen hebben gelukkig slechts tijdelijke klachten, terwijl anderen een chronisch probleem ontwikkelen.
De meeste klachten komen voor tussen het 25-ste en 60-ste levensjaar. Zowel mannen als vrouwen kunnen er last van krijgen. Omdat de rug bestaat uit wervels en gewrichten die allemaal in verschillende richtingen kunnen bewegen, is de kans dat er iets mis gaat veel groter dan bij andere lichaamsdelen.
Milde yogaoefeningen en eenvoudige ademhalingstechnieken (pranayama) verlengen en ontspannen strakke en gespannen spieren, bevorderen de bloedsomloop, die onder andere de afvoer van afvalstoffen verzorgt, kalmeren de zenuwen, versterken het middenrif en andere spieren en verlichten de pijn. Rugklachten zijn goed te voorkomen door middel van yoga oefeningen en een juiste houding.

Hoofdpijn
Je hoofd ontspannen rechtop houden blijkt in de praktijk best lastig. Geen wonder dat hoofdpijn een van de meest voorkomende klachten is. 75% van alle soorten hoofdpijn, waarvan spanningshoofdpijn en migraine de meest voorkomende zijn, ontstaan door spierspanningen achter in de nek. Vaak veroorzaakt door een verkeerde houding. Bij stijfheid, moeheid en spanning in nek en schouders wordt de bloedtoevoer naar het hoofd beperkt.

Hoofdpijn kan met yoga behandeld worden. Yoga als alternatief medicijn bij hoofdpijn. Yoga maakt je bewust van de spanning in je lichaam en helpt ontspannen. Niet alleen je geest komt dan tot rust, maar ook de bloedtoevoer in het lichaam wordt optimaal én energie kan vrij stromen.

Oefeningen als de  Brug en de Gebroken Kaars werken bijvoorbeeld gunstig omdat nek en hoofd in deze posities extra bloed krijgen toegevoerd. Andere ‘verlichtende’ houdingen voor het hoofd zijn vooroverbuigingen, zoals de Hoofd-naar-kniehouding. In deze houding worden tegelijkertijd de ruggengraat en de schouders gestrekt, de lever en de nieren gestimuleerd en de bloeddruk verlaagd.

Een ander positief effect van vooroverbuigingen is dat je denken er rustig van wordt – probeer maar eens voorovergebogen je things-to-do-lijstje af te werken, dat lukt niet.

Stress 
Met het woord stress bedoelt men meestal een geestelijke overbelasting die een nadelige uitwerking heeft op het lichaam. Stress veroorzaakt overmatige spanning in de spieren (nek- en rugpijn) en een disbalans in de organen en de hormoonhuishouding. Daarnaast zijn hoge bloeddruk, hartklachten, spijsverteringsproblemen, hoofdpijn, concentratie-problemen en slapeloosheid veelvoorkomende klachten bij stress. Ook de geest wordt onrustig. Geen wonder dat men opgebrand raakt en ziek wordt. Het zenuwstelsel is opgebouwd uit heel veel individuele zenuwcellen (neuronen) met lange vezels die razendsnel (zenuw-)impulsen verzenden. Samengebundelde vezels vormen de zenuwen. Het is bewezen dat yoga houdingen (asana's) die de zenuwen oprekken, zuiverend werken, waardoor de zenuwen ontdaan worden van gifstoffen. Hierdoor wordt de geleiding van impulsen tussen de zenuwen onderling verbeterd en zal de reactie van het zenuwstelsel op stress stabiliseren. De constante spanning in de spieren zal hierdoor afnemen en ook kalmeren de symptomen van stress zoals angst, zweten en hartkloppingen.

Klik HIER voor een gratis proefles yoga voor volwassenen.


Het laatste nieuws


Banyan centrum Drenthe in Sleen

Een centrum waar de 'natuur' een centrale plaats heeft met:

Integrale yoga/meditatie, Ayurvedische consulten/massage, Natuurgeneeskundige therapie, Mantra zang/dans, Klankbelevingen, Kinesiologie, Young Living Essentuele Olieen, Reiki, Triggerpoint, diverse massage's, Workshopshops/lezingen en meer......

Nieuwsbrief Banyan Centrum Drenthe
Blijf op de hoogte van de vaste en nieuwe activiteiten, gast lessen, workshops en lezingen. Lees achtergrond informatie van de verschillende medewerkers in informatieve artikelen.

IK ONTVANG GRAAG DE NIEUWSBRIEF

Meer informatie over het Banyan Centrum Drenthe klik HIER.